Hvis man bytter ut faget svømming med norskfaget, rettere sakt lesing. Vi beholder knappen/pinsen. Er det da mulig at elevene er like ivrig på å øve på lesingen som på svømmingen? Hvis vi som lærere hadde lokket elevene med en blank og skinnende medalje og sakt "denne får du hvis du leser en bok." Hadde da elevene blitt ivrige lesere og kan det være så enkelt?
Vi som har litt kunnskap om leseopplæringen vet at for å være gode lesere må lesingen være kontinuerlig og den må ivaretas. Hvordan blir det når elevene har oppnådd den største måloppnåelsen innenfor lesing? slutter eleven å lese da eller fortsetter den? Svaret har dessverre ikke jeg. Som menneske leter man jo ofte etter den raskeste og enkleste løsningen. men når det gjelder denne løsningen tror ikke jeg at dette er den beste. Jeg har det håpet om at man som norsklærer burde finne lesegnisten hos hver enkel elev. Jeg mener at man må ta seg tid til å lese for dem og skape nysgjerrighet hos dem. Man må kjenne elevene for å finne ut hva interessen til elevene er. Jeg tror ikke det handler om hva eller hvor de leser, men at de faktisk leser og blir nysgjerrig på ordene og hva teksten betyr.
Hvis vi vil at elevene skal lese mer enn knapt, hjelper da en leseknapp?
http://www.leseknappen.no/?cmd=Hjem
Ytre eller indre motivasjon - eller begge deler? Ytre for å få til indre- eller egenmotivasjon? Det er ingen enkle oppskrifter som kan få elever til å lese av egen lyst, men mye forskjellig som skal til. Flere av dere norsk2-studenter har skrevet varmt om høytlesning i klassen. Å legge til rette for gode skriveopplevelser vil også kunne skape interesse for andres tekster.
SvarSlettÅ skape leselyst i en klasse er ikke enkelt. Jeg mener at man må variere arbeidsmåte slik at man kan holde interessen oppe hos elevene. Kanskje på denne måten kan man beholde gnisten hos elevene.
SvarSlett