lørdag 8. desember 2012

Hodekode

I 1. klassen på skolen der jeg jobber, prøvde jeg ut hodekode. Hode kode er at man tegner et hode på tavlen. Inn i hode skal man skrive et ord. Man bruker bokstavene som øyne, munn og nese. Er det er langt ord kan man bruke bokstavene som ører og hår osv. Ordet jeg skrev først på tavlen var sol. Dette er et ord som 1. Klassingene kjente igjen og kunne forstå hva betydde.  Når jeg tegnet hode brukte jeg S og L som øyne og O som munn. Elevene brukte ikke så lang tid på å finne ut hvilket ord jeg skulle frem til her, men etter vært begynte jeg å ta vanskelige ord/ navn som de kunne kjenne igjen. Jeg valgte å ta et navn på 8 bokstaver. Dette var et navn på en jente i klassen. Elevene satt en god stund og spekulerte på hvilket ord/ navn dette var. Jeggav dem en ledetråd på at dette var et navn og da kom plutselig flere hender opp i været. Alle elevene gjettet riktig.

Jeg syntes dette er en fin aktivitet å ha i klassen. Det gir en utfordring for både de som kan lese og for de som ikke kan lese, men kan gjenkjenne bokstaver i ord. Alle elevene syntes dette var kjempe morsomt. På fredagen laget jeg to hoder. I det ene sto det god og i det andre sto det helg. Alle elevene kjente det igjen. ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar