Folkeeventyr har alltid vært en del av vår norske kulturarv og tradisjoner. Eventyrene tar for seg problemstillinger slik som etikk og moral, det gode mot det onde og livserfaringer fra tidligere genrasjoner. Man lever seg inn i en annen karakter og en svunnet tid der alt virker så vakkert og harmonisk, men så plutselig oppstår det et problem eller en utfordring som man må løse. Våre folkeeventyr gir et konkret uttrykk på hvordan den ideelle holdningene og følelsene skal være uten at man peker med en stram pekefinger og sier det selv. De gir lure måter man kan fikse et problem på eller lure den onde i fortellingen slik at den gode seirer tilslutt.
Eventyr er en kjempe viktig ressurs som man kan bruke på skolen. Ved hjelp av eventyr kan man hjelpe elevene med å utvikle fantasi og språk. Eventyrene er som regel lette å huske samtidig som oppbyggningen av eventyret samsvarer med barnets kognitive evner. Barn kan dramatisere, lytte og lese eventyr. De kan illustrere og skrive videre på et eventyr. Man har mange muligheter for prosjekt innefor eventyr og barn elsker det nettopp for at de kan utfolde seg og sin fantasi i et eventyr. Alt er mulig og ingenting er umulig.
Godt om eventyr og mulig bruk av dem i skolen.
SvarSlettArbeidskravet "aktiv deltakelse" knyttet til blogging er nå godkjent.