onsdag 9. januar 2013

Nettbrett som et pedagogisk hjelpemiddel

I dag sitter stortsett alle med en datamaskin, nettbrett eller en telefon. Noen av oss bruker mye tid på ettermiddagen eller kveldene med disse elektroniske dupedingsene. Jeg bruker disse blant annet for å sjekke Fronter, hente ut oppskrifter eller bare for å lese nettaviser. De er smarte, enkle og er en kjempe nyttig ressurs for oss voksne, men kan de være det for barn? Jeg har to nevøer på alderen 4 og 5 år. Disse to er veldig nygjerrig på alt det vi voksne styrer med og vil ofte herme etter oss. Nevøene mine kunne vel scrolle på en skjerm før de var ferdig med bleier og før jeg viste hva scrolle egentlig betydde. På ipaden min har jeg lastet ned flere spill og programmer til dem. De elsker å sitte med den, og kunne helt sikkert sittet en hel dag hvis de hadde fått lov. Dettte får de heldigvis ikke. På nettbrettet spiller de spill som har mye læring i dem, selv om ikke nevøene mine vet det. Dette er spill slik som sorteringspill, bokstavspill og lydspill. Et av bokstavspillene som jeg har lastet ned til dem heter "Dansene bokstaver." Spillet går ut på at ungene skal se de forskjellige bokstavene, lytte ut lyden, si bokstavlyden og sist men ikke minst skal de danse bokstavens dans.





Beskrivelse

Kom deg opp av stolen, finn bokstavlydene og lek med bokstavene! Dansende bokstaver gir barnet mulighet til både å trene og leke med bokstaver og på den måten bli sikre på bokstavenes form og lyd på norsk. Her kan barna lytte til, gjenta – og også danse – bokstavenes lyder. Bruk Dansende bokstaver som en hjelp til å knekke lesekoden! Dansende bokstaver kan brukes i leseinnlæringen. I skolesammenheng kan programmet med fordel brukes sammen med programmet Lyd- og Leserommet fra MikroVerkstedet som gir enda flere muligheter til lek og læring med bokstavlyder. Målgruppe: Dansende bokstaver passer for barn i barnehagen og 1. klasse, eller i spesialundervisningen

https://play.google.com/store/apps/details?id=air.com.mv_nordic.lp.dancingletters_nb&feature=search_result#?t=W251bGwsMSwxLDEsImFpci5jb20ubXZfbm9yZGljLmxwLmRhbmNpbmdsZXR0ZXJzX25iIl0.



Dette er en kjempe morsom aktivitet for mine nevøer og meg selv, da jeg og må danse dansene sammen med dem. Dette har jeg veldig lyst til å prøve ut sammen med en 1. klasse.

1 kommentar:

  1. Pedagogisk programvare til nettbrett og smartmobil. Bra. Ligner på noe av det forlagene tilbyr som nettressurs i tilknytning til læreverk i norsk.

    SvarSlett